Bijenpromotie

bijen-voorlichting

Bijenverenigingen op kaart

Beginnend imker krijgt uitleg nieuw imkerpak voorlichting bijen op raam bijenkastImkerafdelingen NBV Nederland

Imkers in het land
 

Bijenzwerm verwijderen, imker worden en meer..

Overlast door een bijenzwerm? 

Het splitsen van een bijenvolk is een natuurlijk gedrag van honingbijen. Het afgesplitste volk zal een nieuwe behuizing zoeken. Dit kan bijvoorbeeld bij u in de tuin, spouwmuur of in een boom zijn. Omdat dit niet wenselijk is kunt u het beste contact opnemen met een imker bij u in de buurt. Die zal zo'n volk dan verwijderen door de zwerm te scheppen.

Omdat niet iedereen een imker in de regio kent, kunt u op het bovenstaande kaart te klikken. U wordt dan doorgestuurd naar een kaart met daarop de meeste imkerverenigingen in Nederland.

Zelf imker worden?

Heeft bijenhouden uw belangstelling gewekt en denkt u eraan zelf een bijenvolk te gaan houden? Dan is het nodig dat u kennis van; en ervaring met bijennhouden krijgt. Dit kan door cursussen te volgen die vanuit de landelijke imkerverenigingen georganiseerd worden.

Daarnaast is het van belang dat er contacten gelegd worden die helpen bij het aanschaffen van een bijenvolk, imkeratributen en nog veel meer. Zodra u lid wordt van een vereniging komt dit allemaal binnen handbereik. In veel gevallen zal er een ervaren imker van zo'n vereniging zichzelf als persoonlijke mentor ontpoppen.

Starten met imkeren? Lees meer..